Wdrożenia IT – Na czas z uśmiechem
Wdrożenia IT – Na czas z uśmiechem
Mit przedsiębiorczości

Mit przedsiębiorczości cz.4 Osobowość Specjalista

  • Specjalista techniczny

„Specjalista techniczny jest wykonawcą. Jego kredo brzmi: „Jeśli coś ma być zrobione dobrze, zrób to sam”.

Specjalista uwielbia majsterkować: rozbierać rzeczy na części pierwsze i składać je z powrotem. Nie marzy o rzeczach – po prostu je robi.

Przedsiębiorca żyje przyszłością, menedżer przeszłością, a specjalista – teraźniejszością. Uwielbia szczegóły i to, że może nad nimi pracować.

Specjalista jest szczęśliwy, o ile pracuje i robi tylko jedną rzecz w danym czasie. Wie, że nie da się robić jednocześnie dwóch rzeczy – jedynie głupiec mógłby podjąć taką próbę. Pracuje miarodajnie i czuje się najszczęśliwszy, gdy kontroluje to, jak praca przepływa mu przez ręce.

W rezultacie specjalista nie ufa tym, dla których pracuje – oni zawsze chcą, żeby podwładni wykonywali więcej pracy, niż to możliwe bądź konieczne.

Dla specjalisty technicznego myślenie jest bezproduktywne, chyba że jest to myślenie o pracy do wykonania.

Dlatego wzniosłe i abstrakcyjne idee budzą jego podejrzenia. Myślenie nie jest dla niego pracą – ono przeszkadza w pracy.

Specjalista jest zainteresowany nie pomysłami, ale tym, jak wprowadzić je w życie.

Uważa, że wszelkie pomysły mające jakąkolwiek wartość należałoby zredukować do metodyki i dobrego uzasadnienia.

Wie, że bez niego świat miałby więcej kłopotów. Nikt by nic nie robił, za to wielu ludzi myślałoby o tym i owym.

Specjalista jest stanowczym indywidualistą, mocno stoi na nogach i wypieka dzisiejszy chleb, by wieczorem mieć co jeść. Jest kamieniem węgielnym każdej kultury i tradycji, w szczególności naszej. Jeśli specjalista czegoś nie wykona, nie zrobi tego nikt inny.

Specjaliście każdy wchodzi w drogę.

Przedsiębiorca zabiera mu czas wymyślaniem nowych wspaniałych pomysłów.

Z drugiej strony, przedsiębiorca stwarza dla specjalisty technicznego nowe i interesujące zadania, co otwiera drogę do dobrych relacji i współpracy.

Niestety, to rzadko wygląda w ten sposób.

Jako że w prawdziwym świecie pomysły przedsiębiorców nie sprawdzają się, specjalista bywa nimi sfrustrowany i znudzony –wcinają się one w jego bieżącą pracę, którą trzeba wykonać, zanim spróbuje się czegoś nowego, czego najprawdopodobniej można by wcale nie robić.

Dla specjalisty technicznego menedżer także stanowi problem, ponieważ narzuca mu tryb pracy i próbuje zredukować go do drobnej cząstki „systemu”.

Specjalista techniczny jest zdeklarowanym indywidualistą i nie znosi, kiedy ktoś traktuje go inaczej.

Dla specjalisty „system” jest nieludzki, zimny, antyseptyczny i bezosobowy. Narusza jego indywidualność.

Człowiek powinien zajmować się pracą. Coś, co nie wygląda jak praca, jest dla specjalisty czymś obcym.

Tymczasem dla menedżera praca to system rezultatów, w którym specjalista jest zaledwie małą cząstką.

Zatem dla menedżera specjalista techniczny jest problemem, z którym trzeba sobie poradzić. Z kolei dla specjalisty menedżer jest wścibskim intruzem, którego lepiej unikać.

Dla jednego i drugiego przedsiębiorca jest tym, który jako pierwszy wpędził ich w kłopoty!

czytaj dalej 

„MIT przedsiębiorczości”. Na podstawie badań Michael E. Gerber i zespołu w E-Myth Worldwide w ciągu ostatnich dwudziestu czterech lat.