Wdrożenia IT – Na czas z uśmiechem
Wdrożenia IT – Na czas z uśmiechem
Modele Biznesowe

Myślenie przez pryzmat modeli biznesowych cz.1

Rozpoczynamy tym wpisem serię – Myślenie przez pryzmat modeli biznesowych – jako najlepszy sposób adaptowania się do dynamicznego świata

„W najbardziej podstawowym ekonomicznym ujęciu model biznesowy to sposób, w jaki organizacja zapewnia sobie finansowy byt.
Jak sama nazwa wskazuje, w swoim podstawowym znaczeniu termin ten odnosi się do firm.

A jeśli weźmiemy pod uwagę spojrzenie na siebie właśnie jak na jednoosobową firmę, to dzięki temu będziesz mógł /mogła zdefiniować i modyfikować swój „osobisty model biznesowy”, czyli sposób, w jaki wykorzystujesz swoje zdolności i atuty w dążeniach związanych z rozwojem osobistym i zawodowym.

  1. Zmieniają się czasy, zmieniają się też modele biznesowe.

Duża część zamieszania panującego dziś na rynku pracy jest wywoływana czynnikami pozostającymi poza naszą kontrolą, takimi jak recesja, wyraźne zmiany demograficzne, coraz ostrzejsza konkurencja na skalę globalną, problemy
środowiskowe itd.
Zmiany te pozostają również poza kontrolą większości przedsiębiorstw, mają jednak znaczący wpływ na stosowane przez nie modele biznesowe.

Skoro firma nie może zmieniać otoczenia, w którym funkcjonuje, musi zmieniać swój model biznesowy, a czasem wręcz opracowywać nowy model tego rodzaju. Inaczej nie  uda się jej zachować konkurencyjności.
Okazuje się, że same nowe modele biznesowe wprowadzają zaburzenia i są źródłem zmian. Dla jednych pracowników oznacza to nowe możliwości, a dla innych… bezrobocie.

Wiele osób zapewne pamięta jeszcze firmę Blockbuster Video, która ogłosiła upadłość po tym, jak Netflix i Redbox dowiodły, że potrafią skuteczniej dostarczać klientom filmy i gry za pośrednictwem poczty, internetu i specjalnych automatów.
Pojawienie się nowego modelu biznesowego może mieć wpływ również na firmy należące do innych branż. na przykład w branży muzycznej, reklamowej, handlowej czy detalicznej.

Firmy zajmujące się rekrutacją pracowników na stanowiska kierownicze zawsze zatrudniały na pełen etat wielu niezwykle kompetentnych ludzi, którzy co tydzień wykonywali  setki telefonów i umawiali się na lunch z potencjalnymi kandydatami. Dzisiaj branża ta wygląda zupełnie inaczej.
Wielokrotnie tworzą ją pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin, którzy siedzą w domu i przeglądają sieć w poszukiwaniu kandydatów.

Nowe modele biznesowe zmieniają rynek pracy dosłownie wszędzie — zarówno w sektorze komercyjnym, jak i non profit. Przedsiębiorstwa, które chcą przetrwać, muszą nieustannie weryfikować i modyfikować swoje modele biznesowe.

   2. Ludzie też muszą się zmieniać
Człowiek i firma to nie jedno i to samo, lecz warto jednak zwrócić uwagę na pewne podobieństwo:
zarówno Ty, jak i firmy doświadczacie oddziaływania bodźców środowiskowych i ekonomicznych pozostających poza Waszą kontrolą.
Skoro tak to właśnie wygląda, to w jaki sposób możesz osiągać sukces i czerpać satysfakcję ze swojego życia?
Musisz określić, w jaki sposób działasz, a następnie dostosowywać swoje działania do zmian zachodzących w otoczeniu.
Warto nabyć  umiejętności w zakresie analizowania modeli biznesowych i myślenia przez ich pryzmat — umiejętności, które pozwolą Ci odzyskać kontrolę nad swoim życiem.

Umiejętność pojmowania i opisywania modelu biznesowego Twojej firmy pozwala Ci zrozumieć, w jaki sposób firma może odnieść sukces, zwłaszcza w dzisiejszych trudnych czasach.

Pracownicy zainteresowani sukcesem całej organizacji (i potrafiący do niego dążyć) są dla firm najbardziej wartościowi, przez co stanowią naturalną grupę kandydatów do zajmowania lepszych stanowisk.
Kiedy nauczysz się już dostrzegać, w jaki sposób koncepcja modelu biznesowego znajduje zastosowanie w Twoim bieżącym miejscu pracy (a także jak ma się do Twojej roli w tej organizacji), będziesz mógł wykorzystać ten sam potężny sposób myślenia do kształtowania i rozwijania
własnej kariery zawodowej.
Możesz nauczyć się definiować swój osobisty model biznesowy. Twoja kariera będzie się rozwijać, a Ty będziesz mógł stosować własne strategie i dostosowywać swój model do zmian zachodzących w Twoim otoczeniu.

ciąg dalszy w cz.2.

 

według „Business Model You: A One-Page Method For Reinventing Your Career”